Vraag 1:

Een Belgische producent van superfoods denkt eraan de Franse markt te betreden. Hij vraagt zich af welke superfoods momenteel in groeifase van interesse zitten in Frankrijk, zodat hij kan meeliften op die toegenomen belangstelling. In de product portfolio zitten spirulina (een alg), goji bessen, chia zaad en acai bessen poeder.

1a. Welk product uit bovenstaande productportfolio zit momenteel in een lange termijn groeitrend?

1b. Hij vraagt zich ook af of er seizoensgebonden variaties zijn in de vraag op de Franse markt. Wat zijn de beste verkoopsperiodes voor superfoods? Wanneer gaat het minder?

1c. Als je advies moet geven over een regio in Frankrijk om te lanceren, welke regio adviseer je?

De enige (!) tool die je bij deze opdracht mag gebruiken is google trends.

Antwoord:

1.a) product met beste groeitrend?  (met bewijzende screenshots uit google trends)

Chia zaad heeft de beste groeitrend van de vier. 

1.b) beste verkoopsperiodes binnen de 4 seizoenen (met bewijzende screenshots uit google trends)

De warmere maanden (vanaf april tot eind augustus) zijn de beste maande en de winter maanden (Oktober tot eind december) zijn de slechtste maanden.

1.c) aanbevolen lanceerregio? (met screenshot)

 Île-de-france is de beste regio om het product te lanceren.

Vraag 2:

Een voorbeeld van “Veracity” uit Big Data is (selecteer hieronder het goede antwoord)

  1. Sensor data
  2. Infrastructure
  3. Converted customers
  4. Spam bots
  5. Profits

Antwoord: 1. Sensor data

Vraag 3:

Beschrijf een originele (dus niet in deze cursusmodule reeds beschreven) use case voor big data in het domein van milieubescherming en environmental sustainability. (Doe wat research)

Antwoord:

Big data kan heel erg van pas komen bij het onderzoeken van de evolutie van de luchtvervuiling, doordat we big data zouden inschakelen bij dit probleem zou het zeer duidelijk worden wat de grootste boosdoeners zijn in deze tijd. Doordat we de boosdoeners kennen kunnen we dan ook eveneens beginnen zoeken achter een oplossing. Big data zou ervoor zorgen dat wij terug het milieu op de juiste sporen kunnen zetten en zo terug van de wereld een betere plaats te maken.

Vraag 4:

Wat is een voorbeeld van Value binnen de 5V’s van Big Data? (selecteer hieronder het goede antwoord)

  1. FinTech
  2. Research & Development
  3. Persoonlijk voordeel
  4. Hoge resolutie sensoren
  5. Toenemende opslagkosten voor data

Antwoord: 3. Persoonlijk voordeel

Vraag 5:

Wat kan organisaties helpen om nieuwe verbanden te vinden en patronen te ontdekken die aanzienlijk bijdragen aan veiligheid, toezicht en informatiegaring?

  1. analyse van data “in-motion” en “at rest”
  2. satellietdata
  3. eigen servers
  4. GPS data
  5. XML

Antwoord: 1. Analyse van data ‘in-motion” en “at rest”

Vraag 6:

What is een voorbeeld van een bron van Semi-Structured Big data? (selecteer hieronder het goede antwoord)

  1. JPEG bestand
  2. Relationele databank
  3. Satellietbeelden
  4. excel bestand
  5. JSON bestand

Antwoord: 5. JSON bestand

Vraag 7:

Beschrijf een originele (dus niet in deze cursusmodule reeds beschreven) use case voor big data in het domein van logistiek en transport. (doe wat research)

Antwoord:

Big data kan helpen om de routes van de logistieke dienst beter te kunnen vastleggen. Hiermee bedoel ik dat data kan helpen om te zien waar voertuigen het meest in de file staan, op welk punt ze het meest moeten passeren, welke steden het slimst zou zijn om nieuwe logistieke centrums op te stellen. Als je big data gebruikt bij het tracken en volgen van je voertuigen zou je heel wat problemen kunnen vermijden en hierdoor zou je ook een efficiëntere werkmethode kunnen bedenken. Hetgeen wat er zelf het meest zou geholpen zijn is waarschijnlijk zelf het milieu, doordat je op deze manier kan zien welke voertuigen vaak in dezelfde buurt rijden terwijl deze plaats niet eens zoveel auto’s nodig heeft om te leveren.

Het grote voordeel is ook dat het veel geld en tijd zal besparen voor alle logistieke bedrijven doordat ze op zoek gaan naar de slimste en meest efficiënter routes.

BRON:

Datapine. (sd). Opgehaald van Datapine: https://www.datapine.com/blog/how-big-data-logistics-transform-supply-chain/

Vraag 8

Wat is de terminologie die gebruikt wordt om een holistische aanpak te omschrijven die alle beschikbare en betekenisvolle informatie van een klant gebruikt voor een betere betrokkenheid, meer inkomsten en klantentrouw? (selecteer hieronder het goede antwoord)

  1. Customer Retention
  2. Enhanced 360-degree view
  3. Big Data Exploration
  4. End to End
  5. Operations Analysis

Antwoord: 2. Enhanced 360-degree view

Maak jouw eigen website met JouwWeb